# 53 – Meditation i naturen

Dagens äventyr: Meditera i en skogsglänta
Deltagare: Jag
Tid: Ingen aning, kanske en timme

Igår lyssnade jag på Annelie Pompe i ett avsnitt av Husky Podcast. Hon är en fantastisk inspiration till både äventyr och val av livsstil, som både fridykare och klättrare. I podden berättar hon bland annat att hon aldrig har tråkigt och hon kan inte komma på någon person som hon är avundsjuk på.

Det som inspirerade mig mest var när Annelie berättade om hennes årliga retreats i tystnad. 10 dagar utan att växla ett enda ord med någon. Efter några dagar tystnar även tankarna och en total stillhet inträffar. Det låter härligt och välbehövligt i många människors stressade vardag.

Med inspiration från Annelie ger jag mig iväg på en tyst vandringsmeditation idag. Utan telefonen påslagen och utan musik eller prat i hörlurarna. Jag tar avsiktligt på mig mina tunga vandringskängor. De som jag knappt ens använder på vintern. Syftet med skovalet är att tvinga mig själv att gå långsamt och undvika frestelsen att springa genom skogen, som jag oftast annars gör.

Ljud och ljus blir en annan upplevelse när jag går långsamt genom skogen. Trots att stadens ljud i form av vägar och byggarbeten tränger igenom så är det hackspetten, rådjuren och småfåglarna som dominerar mitt medvetande.

På en solig plats stannar jag och sitter en stund i stillhet på mitt liggunderlag. Mina tankar tystnar långt ifrån inte, det behövs nog mycket mer stillhetsövning för det. Men dagens stilla äventyr kändes som en bra början mot mer inre lugn.

20140327-181113.jpg

20140327-181122.jpg

20140327-181130.jpg

Kommentera

