# 56 – Längdskidor är toppen på toppen

Dagens äventyr: Längdskidor i toppspåret
Deltagare: Jag, Lucas 7 år och Astrid 3 år
Tid: Ett par timmar

Idag är det sista dagen på vår skidhelg. På Kläppens hemsida har jag läst att de har ett längdspår på toppen. Toppspåret: 6,3 km långt.
Kläppens vackraste längdspår med en helt magisk miljö med toppar, stup och trolsk skog. Spåret är relativt plant men några lättade ”kullar” finns. För att komma till Toppspåret åker man gratis upp och ner i stolbanan.

Det låter som ett spännande äventyr för mina barn att åka längd på förmiddagen. Vi vuxna städar ur stugan på morgonen, samtidigt som barnen gör allt de kan för att stöka ner och bråka med varandra. Drömmen om en lugn och harmonisk familj där barnen glatt hjälper till med packning och städning känns avlägsen…

Städningen blir klar till slut och vi promenerar några hundra meter till liften. Tar transportbandet med längdskidorna i famnen och åker sen upp med 4-stolsliften. Jag blir lite stressad av tanken på att komma av liften. Med ryggsäck, tre par längskidor och stavar och en treåring som behöver lyftas av liften känns det allt annat än självklart att avstigningen kommer sluta väl. Men med assistans från snäll och hjälpsam liftpersonal kommer vi av med alla barn och prylar och kan ge oss av i toppspåret.

Mina barn har åkt en del längd, men är inte supererfarna, så vi tar det lugnt i början. Astrid undrar hur hon ska använda stavarna. Är de lasersvärd eller ska man fäktas med dem? Det dröjer inte länge förrän hon kastar stavarna ifrån sig och kraschar i snön. Lucas får inte stopp på skidorna bakom henne och seriekrocken är ett faktum.

Jag fäster Astrids stavar på ryggsäcken och drar henne med min stav som knapplift. Jag hade förutsätt situationen och hade mina teleskopstavar med stor truga. De funkar perfekt som barnlift. Den mjuka och varma snön ger bra fäste så i barnens fart är det inga problem att åka med en stav. Lucas lärkurva är, på barns vis, oerhört brant. Snart tjuter han av glädje i snabba nerförsbackar.

Vi hittar fram till en raststuga där vi kalasar på varm choklad och apelsin innan vi åker en stund till. I liften på vägen ner skrattar vi åt äventyret och planerar redan nästa tur. Till påsk åker vi till Ramundberget och där hoppas vi på vårsnölängdåkning med hela familjen.

På eftermiddagen byter barnen till slalomskidor. Betydligt mer bekant utrustning för dem. De hänger några timmar i Kläppens fina parker med pappa Thomas och jag drar upp på fjället igen och åker hela toppspåret och sen trånggravsspåret ner igen. Det finns bra med snö kvar i hela systemet och i spåren, trots att det är barmark i dalen. I bilen hem har vi vuxna laddat med några avsnitt av Husky och barnen ser film till de somnar.

Tack Kläppen och Malung-Sälens kommun för en äventyrlig helg! Hit kommer vi gärna tillbaka.

2 svar till “# 56 – Längdskidor är toppen på toppen”