# 190 – # 196 Vardagsvecka med Vardagsäventyr

194: Morgonmeditation under träden
195: Kajakutflykt
196: MovNat

Äventyrsvardag. Vardagsäventyr. I söndagskväll kom jag hem från några sista semesterdagar i Åre. Jag har varit på resande fot nästan åtta veckor i sommar med bara ett par nätter hemma mellan äventyren. Det känns både skönt och tråkigt att komma hem. Skönt att sova i egen säng. Tråkigt att det långa sommaräventyret nu är slut och livet återgår till vardag. Tur då att jag har ett äventyr om dagen att genomföra även i vardagen så att vardagsäventyren kan fortsätta. Denna vecka färgas annars av uppackning och tvätt från den långa äventyrsresan och av jobbstart med besök av mina amerikanska forskarkollegor i slutet av veckan och nästan hela den kommande veckan.

Måndag. Ävenyrsdag # 190. Vi skulle kunna stanna hemma, laga en enkel måndagsmiddag och plocka och städa. Men vi har inte varit tillsammans hela familjen på några dagar och vill hellre njuta av sommarvärmen och varandras sällskap. Så vi packar middagsingredienser och promenerar ut i skogen till vårt favoritställe Bäverhyddan. Där lagar vi mat i elden (fiskpaket i folie) och provar en ny dessert, oxå den i elden. Äppelbitar med kanel och kokossocker toppat med smuldeg av mandelmjöl, smör och havregryn. Paketera i folie och lägg i elden. Grymt enkel och god efterrätt. Vi passade även på att fiska en stund, och Oliver fångade en liten abborre som fick simma tillbaka i sjön igen.

Tisdag. Äventyrsdag # 191. Strövarledarplanering stod på programmet denna kväll. Jag tar över som ledare för Lucas Strövargrupp i höst och ikväll skulle vi välja aktiviteter för barnens höst. Jag tycker egentligen inte att äventyrsplanering inomhus räknas som äventyr så jag tog MTB’n dit (när det var ljust) och cyklade hem i skymningen. För att göra cyklingen lite mer äventyrlig valde jag vägen genom skogen. Där var det mer än skymning och spännande och lite läskigt att cykla över rötter, mellan stenar och vattenfåror som knappt syntes. Bra träning för att vara beredd på överraskningar i MTB-spåret och köra mjukt men samtidigt fort över hinder som knappt syns (men märks när man träffar dem…).

Onsdag. Äventyrsdag # 192. Du är vad du åker. Så står det på Gröna Lunds attraktion Insane. Jag åker INTE såna attraktioner. Inte i vanliga fall iallafall. Idag är jag på Grönan med barnen och släktingar och vänner. Min plan var att roa barnen på Grönan och sen åka hem och paddla med en väninna i månskenet kring 20-tiden. Barnens plan var att stanna länge på Grönan. Så när hela sällskapet insisterar på att det ÄR ett äventyr att åka Insane, särskilt om man som jag inte gillar saker som snurrar okontrollerat så går jag med på att åka. Livrädd köar jag till attraktionen för att upptäcka att det är rätt härligt att övervinna rädslor och testa nya saker. Utmaningar i vardagen. När jag åkt Insane två gånger inser jag att jag är modigare än vad jag trott och åker vidare i Fritt Fall Tilt och Jetline oxå. Power!

Torsdag. Äventyrsdag # 193 och dag ett på forskningsvecka med mina amerikanska författar- och forskarkollegor. Idag ska vi till Eskilstuna och träffa de inom kommunen som arbetar med vad de kallar Modiga Idéer. Jag har hört talas om en näräventyrare från Eskilstuna som driver en ganska aktiv blogg om just näräventyr. Så innan besöket mailar jag Micke för att höra vad han tycker att jag ska göra som vardagsäventyr i Eskilstuna. Hans svar blev:  Eftersom du åker tåg, kommer jobba hela dagen och om jag förstått bara stannar en dag så föreslår jag att du utmanar dina vänner på hur många olika fåglar ni kommer att se när ni är i Eskilstuna.
Jag tror och hoppas att ni kommer gilla utmaningen och kanske lära er några nya fåglar :-D.
Om Eskilstunas mest kända näräventyrare tycker att fågelskådning är ett äventyr så testar vi det. Mina amerikanska vänner tyckte iallafall det var spännande och vi lärde oss en hel del nya fåglar under dagen. Framförallt lärde jag mig fågelnamn på engelska.

Fredag. Äventyrsdag # 194. Idag besöker vi Borås för att lära oss om deras arbete med idéer från medarbetare. Hade jag varit själv på resan så hade jag troligen gjort dagen lite längre och besökt antingen ett naturreservat eller bokat en turridning eller liknande äventyr för att se mer av området. Men idag har jag sällskap av två trötta forskare som inte är sugna på extra tid i Borås (och är på tok för stora för att rida islandshäst…). Så jag startar min morgon med en meditationsstund för mig själv i skogen på ett liggunderlag innan jag tar bussen mot flyget mot Landvetter. En skön lugnochro morgon innan en lång arbetsdag med mycket intryck.

Lördag. Äventyrsdag # 195. Kajakmorgon med väninnan runt halva Lidingö och hem igen. Äntligen har jag fått paddelsällskap på Lidingö. Jag och väninnan startar tidigt och paddlar in mot Lidingöbron. Det gör vi tillsammans med mängder av Finlandsfärjor, Waxholmsbåtar och värst av alla Cinderellabåtar. Vi paddlar tre timmar och utmanar oss i vågpaddling, något som jag sällan vågar göra när jag paddlar själv. I slutet av paddlingen har vi blivit mycket modigare och säkrare och vågar ta vågor från Cinderella (de gör störst vågor) från sidan utan att vara rädda för att gå runt. Vi fick dessutom en lång pratstund om alla sommarens äventyr.

Söndag. Äventyrsdag # 196. MovNat. Move Naturally. Med inspiration från Årets Kvinnliga äventyrare förra året, Christine Hägglund, som under sommaren haft radiosnuttar med vardagsäventyrstips ger jag och Lucas oss av ut i skogen för att prova MovNat. Det handlar om att röra sig naturligt i skogen, vi leker följa John, hoppar upp och ner för stenar, klättrar i träd, går balansgång och får en bra stund med träning både för balans, fysik och psyke. Dessutom får vi en skön stund tillsammans utan annat som stör. Detta äventyr tar jag gärna med mig barnen på fler gånger, det är lätt, tar ingen tid att förbereda och passar alla.

Ett svar till “# 190 – # 196 Vardagsvecka med Vardagsäventyr”