# 221 – # 225 Funäsfjällen om hösten

Norrsken, roadtripmiddag vid en tjärn, rodd över fjällsjö, MTB, vandring, topplöpning och lingonplockning. Fem äventyrsdagar med maken, utan barnen i härliga Härjedalen.

Vi startade långhelgen med två dagar på lyxiga Fjällnäs Högfjällshotell för att fira min 40-årsdag. Som vi njöt. Av god mat, fantastisk miljö och härliga människor. Av lugnet på Mii Gullo Spa, med utsikt över vackra fjällsjön Malmagen. Av vackert skådespel när norrskenet spelade över himlen efter solstormen natten till lördag under en promenad i mörkret där ljusföroreningar var långt borta.

Under helgen gjorde vi mer än ett äventyr om dagen, precis som sist vi var i Funäsfjällen. Fokus för denna helg var att hitta lugnare äventyr och att även hinna umgås tillsammans när vi var utan barnen. Och extra stort tack till mamma/mormor Karin som passade de tre vildingarna hemma i Stockholm!

# 221
Istället för ett matstopp på någon vägkrog på väg från Stockholm till Fjällnäs stannade vi vid en tjärn strax utanför Sveg. Solen var på väg att gå ner och det var helt vindstilla. Vi åt vår middag ute på en fiskebrygga, mitt i tjärnen. Vi njöt av stillhet och av känslan av att ha lämnat storstaden långt bakom oss. Ett bra mycket bättre alternativ till vägmat än att stanna på en snabbmatsrestaurang.

# 222
Dag ett i Funäsfjällen denna hösthelg och äventyret för dagen var en vandring till Andersborgs våffelstuga och toppbestigning av Lillskarven. I lugnt tempo njöt vi av höstfärger och av fjället. För att äventyr behöver inte alltid vara snabbast och högst utan ibland räcker det med att bara vara på fjället, särskilt för storstadsbor som oss. Fjället är som vackrast på hösten brukar det sägas. Jag som sällan är till fjälls på hösten fick verkligen uppleva en fantastik dag med kristallklar luft, klarblå himmel och fina höstfärger. Dagen blev bara ännu bättre på kvällen när vi efter en fantastik middag på Fjällnäs gick en lång promenad i mörkret för att njuta av norrskenets skådespel på himmelen.

# 223
Sista dagen på Fjällnäs startar vi med en rodd med hotellets båt över sjön Malmagen. Stilla vatten och precis när dimman lättar. Med fjällets höstfärger i bakgrunden. Kan en dag starta bättre än så? Dagen fortsätter, efter flytt in till Hotell Funäsdalen, med en MTB tur först runt Funäsdalssjön och sen över till Ljusedal. Tyvärr gick Thomas kedja av precis när vi skulle leka på stigarna på Röstberget så det gick lite långsammare på hemvägen. Men vad gör det när det är strålande sol och vackert även denna dag.

# 224
Alla har sagt att det är ett bär och svampår i år. Så vi körde upp till Bruksvallarna för att se om vi kunde plocka några lingon. Vi parkerade bilen vid Kariknallens parkering, några kilometer från våffelstugan. Och utrustade med en stor och en liten hink som vi nyss köpt på Ica gick vi iväg för att leta lingon. Vi behövde inte gå många meter från leden för att hitta hav av de röda bären. Vi plockade hinkarna fulla, pausade ibland för lunch och fika och hann både njuta, prata meningar till punkt och tänka klart många tankar.

# 225
Måndag och sista dagen i Funäsdalen för den här gången. Maken Thomas ska köra till Östersund för två dagars jobb och jag tar Härjedalingen söderut till Stockholm och hem till barnen. Men först ett litet morgonäventyr. Bussen går förvisso tidigt, men vi går upp ännu tidigare och hinner med en snabb toppbestigning av Funäsdalsberget.       IMG_3548

Ett svar till “# 221 – # 225 Funäsfjällen om hösten”