MTB läger i Ramundberget med Friluftsfrämjandet

Det är nu över en månad sedan drygt 20 MTB cyklister från hela Sverige samlades i Ramundberget för att cykla i härlig fjällterräng tillsammans med mig och ytterligare två ledare från Friluftsfrämjandet. Med andra ord så är det hög tid att jag skriver ner några rader om cykelhelgen – så att du som är sugen på ett liknande äventyr kan suktas lite nu när snön snart faller över fjällen.

Det var jag och min bästa äventyrkompis Pyran Björkegren som anordnade lägret och det var Friluftsfrämjandet Lidingö, där vi bägge är MTB ledare, som stod bakom arrangemanget. Eller är och är, jag har varit MTB ledare på Lidingö, innan vi flyttade till fjällen. Och jag ville gärna ge tillbaka till en organisation som givit mig många fina äventyrsupplevelser genom att ordna ett arrangemang i min nya hemmiljö Funäsfjällen.

Deltagarna bodde i mysiga lägenheter alldeles bredvid Ramundbergets Fjällgård och vi åt både frukost och middag inne på hotellet. På dagarna cyklade vi långa sträckor på fina cykelleder i Funäsfjällen. Dag ett blev en längre tur runt de tre byarna Ramundberget, Bruksvallarna och Funäsdalen. Med ett gondolåk till toppen av Funäsdalsberget med skön utförscykling som absoluta höjdpunkt. Några tyckte det var långt, några tyckte det var brant, några tyckte det blev blött när regnet och haglet kom. Och alla hade en utmanande, utvecklande och rolig första dag på cykel i fjällen.

Dag två var planen att bege oss till Ljungdalen för att cykla till Helags fjällstation. Men vädret visade sig inte från sin bästa sidan den här dagen och vi bedömde att 0-4 grader, starka vindar och risk för snö inte var något bra recept för en lyckad cykeldag för en stor grupp. Så vi cyklade i två olika grupper kring Ramundberget och fick både cykla på fina singletracks, se vackra vattenfall, vada över iskalla bäckar, cykla uppförs och utförs och inte blev det så mycket regn som befarat heller. En till lyckad dag med andra ord. På eftermiddagen hann vi även med en kortare mek clinic med duktiga Micke. Han gick igenom bra saker att kunna fixa på cykeln själv när man är ute på fjället. Punka, växelöra, dämparjustering och annat matnyttigt.
DSC_1684~2

Sista dagen började alla utom tre av oss med att ta Fjällgårdsbanan upp till toppen av Ramundberget. De tre som inte tog liften hade så mycket kraft kvar i benen att de trampade upp fortare än hela gänget tog sig upp i liften. Väl uppe på toppen fick vi känna på säsongens första snöflingor! Och njuta av fantastisk fjällcykling på fina små stigar ner till Bruksvallarna. Några stopp på vägen blev det, både för den vackra utsiktens skull och för att laga punka och kedjebrott. Det märktes på både cyklar och deltagare att det var dag tre.

I Bruksvallarna vinkade vi hejdå till ett par deltagare som ville starta hemresan tidigt. Och vi andra startade en mödosamma cyklingen uppför Mittåkläppsvägen. Jag brukar säga att bilen blir andfådd av att köra upp dit så jag var mer än orolig för vad deltagarna skulle tycka om 7 km grusväg uppför. Men de älskade det! Det ÄR en fantastiskt fin väg. Utsikten är magisk. Men det känns, tycker jag, som om den aldrig tar slut…

Väl uppe väntade cykling på Viteggen, en rullstensås från med tydliga spår från istiden. Vi passerade även levande fäbodar och stannade och åt en våffla på Djupdalsvallen. Sen väntade några kilometers stigcykling ner via de gamla gruvorna tillbaka till Ramundberget. En härlig helg var till ända. Välkomna igen nästa år!     DSC_1687

Ett svar till “MTB läger i Ramundberget med Friluftsfrämjandet”